Batas Waktu Shalat Subuh dan Syuruq – Ust. Idris Sulaiman

Batas Waktu Sholat Ashar Batas Waktu Sholat Maghrib Batas Waktu Maghrib Batas Waktu Sholat Magrib Batas Sholat Magrib

Pemateri: Ust. Idris Sulaiman

Judul: Batas Waktu Shalat Subuh dan Syuruq

Transkrip Video

Waktu shalat subuh itu dikerjakan. Bila waktu subuh ya itu dalam bab tentang waktu shalat kan. Jadi persoalan yang pertama tentang waktu-waktu shalat fardhu ini adalah bila waktu subuh ya, disebutkan dalam hadist ini secara tidak langsung. Bagaimana? Yaitu ucapan Aisyah bahwa wanita muslimah setelah selesai subuh mereka kembali ke rumah dengan tak seorang pun mengenali mereka karena keadaan masih lagi gelap. Apa arti keadaan masih lagi gelap ya. Kita hamba Allah waktu shalat subuh masuk apabila terbitnya fajar sajat. Apakah fajar sajat? Dia adalah waktu cahaya putih yang melintang, yang datang selepas fajar al kadzim. Sebelum fajar sajat, fajar yang (1:22), ada fajar al kadzim. Fajar al kadzib ini dikatakan fajar yang tak (1:27) atau fajar yang bustu. Apa yang dimaksud dengan fajar bustu ini? Apa sifat dia? Sifat dia adalah cahaya putih yang mengufuk ya, cahaya putih yang mengufuk. Selepas itu dia akan hilang, cahaya putih yang mengufuk itu dia akan hilang. Dia akan kembali gelap. Selang beberapa ketika selepas itu baru akan keluar fajar yang sebenarnya yaitu fajar as shadiq, yang bersifat cahaya putih di sebelah timur, di sebelah ufuk timur, dan dia bersifat melintang ya di tepi ufuk tu.

Dan selepas itu dia akan terus terang, cahaya putih itu akan terus kuat dan terus menerang. Dia ufuk timur itu sehinggalah terus bertambah, terus bertambah, terus bertambah, sehinggalah ya ada cahaya kekuningan ya. Lepas sebelum itu cahaya kemerahan, selepas itu cahaya kekuningan. Sehinggalah selepas itu barulah terbit ya burat matahari itu ya di sebelah timur. Jadi nak kata wanita muslimat pada zaman Rasulullah mereka kembali ke rumah dalam keadaan waktu masih lagi gelap gulita ya. 

Di sini ada perbincangan di kalangan para ulama tentang bilakan waktu afdhol ya shalat subuh. Adakah selesai saja masuk adakah selesai apabila (3:09) selepas terbitnya fajar as shadiq, atau perlukan kena tunggu sekejap? Ni ada perbincangan di kalangan para ulama ya. Kalau selepas keluar saja fajar as shadiq dinamakan waktu itu sebagai ghalas, ini bahasa ni sangat rinci, kita mungkin dalam bahasa lain tak ada, tak ada sampai rinci-rinci. Kita ada waktu subuh dipanggil apa? Awal pagi mungkin gitu ya. Tapi awal pagi itu bersifat sangat umum kan ya. Tapi dalam bahasa arab, dalam istilah (3:41) sangat rinci. Apabila waktu fajar shadiq saja masuk dinamakan waktu tu ghalas ya. Apa artinya waktu ghalas? Dia maknanya ya cahaya ataupun keadaan masih lagi gelap ya, masih lagi gelap.

Itu yang dimaksudkan oleh Aisyah orang-orang tanpa ada orang mengenali mereka. Muslimat yang balik kembali ke rumah dalam keadaan tak ada orang kenal mereka, siapa yang pandang tak kenal. Siapa ni, Halimah kah Zaitun? Misalnya. Tak kenal, tak nampak muka dia. Karena apa? Karena keadaan masih lagi gelap atau yang dinamakan sebagai ghalas. Tapi selepas ghalas adanya lepad cahaya putih terbit kan, cahaya subuh terus makin terang makin terang kan. Lepas ghalas adanya waktu yang kedua, namanya itu rinci bahasa Arab ni, dinamakan sebagai isfar. Isfar ini maknanya cahaya (4:52). Tak ada cahaya. Hanya cahaya (4:59) sudah timbul tu, baru cahaya fajar as shadiq. Baru nampak cahaya putih melintang. Udah terang? Jauh sekali, masih lagi gelap, macam tengah malam lagi. Cuma ada cahaya putih gitu, nah itu fajar as shadiq. Ini waktu ghalas. 

Tapi tunggu beberapa ketika cahaya putih ini makin terang, makin kuat. Nah itu masuk waktu yang berikutnya yang kita katakan tadi waktu isfar. Maka adanya perbincangan di kalangan para ulama, bilakan waktu shalat subuh, adakah pada awal pada waktu ghalas ataupun pada waktu isfar? Ada ini perbincangan di kalangan para ulama. Maka pada mazhab Hanafi mereka melihat untuk dilewatkan waktu subuh itu, dilewatkan shalat subuh itu, sehingga waktu isfar. Ini dalam mazhab Hanafi ya. Dan mereka berhujjah dengan ada hadist ya di dalam bab ini, semua kita nak ringkaskan perbincangan ya. Walau bagaimana pun kita mengatakan bahwa pendapat zumhur bahkan pendapat yang rajih adalah waktu subuh itu afdholnya dan waktunya dikerjakan sejurus selepas fajar as shadiq tu terbit, timbul. Apabila nampak saja cahaya putih di sebelah timur, itu sudah masuk waktu subuh yaitu pada waktu ghalas tadi, yaitu ketika keadaan masih lagi gelap ya. 

Daripada hadist ini dapat kita mengambil faidah tentang tuntutan untuk kita bersegera mengerjakan shalat subuh, sejurus selepas nampak fajar sajat terus udah masuk waktu subuh. Tak perlu lagi nak tunggu-tunggu. Kenapa dalam mazhab Hanafi mereka katakan tunggu? Kenapa? Karena mereka mengambil pendekatan berhati-hati, supaya pastikan benar-benar itu fajar. Nah itu yang dia tunggu sedikit cahaya udah terang, udah kuat sedikit, masuk waktu isfar tadi itu. Bukanlah (7:17) terang terang, bulat matahari naik kan, sebelum naik pula matahari itu baca keadaan, udah terang atau belum? Nak bantu sedikit boleh tengok (7:29), kan waktu shalat kan. Dia adalah waktu imsak, itu (7:36). Lepas waktu imsak dia ada waktu apa? Syuruk. Waktu syuruk itu waktu apa? Masuk waktu subuh. Nah (7:46). Waktu syuruk tu apa? Waktu syuruk (7:52) keluarnya terbitnya bulat matahari di timur, bulat matahari. Nah ini ufuk, bulat matahari itu baru nampak dia punya sikik deh. Bukan nampak semuanya, tak. Ada nampak semua udah (8:05) mungkin masuk udah pukul 8 kayaknya. Dia keluar aja tu waktu syuruk, itu waktu apa tadi? Syuruk. Syuruk ini biasa kalau ditengok pukul apa? Pukul 7 lah. Budak-budak ada pergi sekolah. Keadaan terang kita, udah terang udah nampak aja nak kata muka semua semua nampak kayaknya. Tapi itu bukan waktu isfar. Isfar awal tadi sebelum itu ya. 

Jadi nak kata mazhab Hanafi mengambil pendekatan berhati-hati, tunggu dulu cahaya tu makin terang, baru bagi mereka dikata ah ini baru masuk waktu subuh. Sekarang baru kita kerjakan shalat subuh. Ini waktu afdholnya ya. Tapi nak katakan pendapat (8:48) tidak, sejurus nampak saja fajar as shadiq sudah masuk waktu subuh berdasarkan hadist di hadapan kita ini.

Batas Waktu Jam Sholat Maghrib Sholat Syuruq Jam Berapa Batas Sholat Maghrib Batas Waktu Ashar Batas Waktu Sholat Asar

Abu Faqih

Penuntut ilmu syar'i dari kota kembang, Bandung, Jawa Barat